Fifa 06
2006.04.08. 19:06
Szoks szerint, ha sz, akkor kvetkez vi fifa. Ezt a jl bevlt szokst most is megtartotta az EA s nhny napja piacra dobta az egyik leghresebb futball pc-s jtk legjabb rszt. 98 krnykn lehetett egy szinten az ISS (ksbb Pro Evolution Soccer) s a Fifa. Aztn a 2000-es EA jtkban csaldott sok rajong s sajnos azta msodik helyre knyszerlt minden vben. Egyedl a 2005 manager mdja hozott j sznt a fifa sorozatba. Kvncsian fogtam neki a 2006-nak, gy hogy az elz rsz mg mindig fent volt a gpemen.
Kiad: Electonic Arts, Fejleszt: EA Sports Platform: PC, Tpus: Sport, Foci
Ugrs a jtk adatlapjra
A teljes telepts tekintlyes 3.5 gigt foglal, ami a sok videnak s zennek ksznhet. Az intro ezttal nem animci, hanem rendes felvtelekbl sszerakott kedvcsinl. Els indtskor ltre kell hoznunk egy profilt, majd csapatot vlasztani. Persze ettl mg jtszhatunk ms csapatokkal is, ez a vlasztsunk a kick-off mdra fog vonatkozni. A men viszonylag jl kezelhet, egyedli bajom az volt vele, hogy nhny esetben nehzkes eljutni az egyik helyrl a msikra. Sokszor, ha a fmenbe akarunk jutni, akkor hromszor krdezik meg, hogy elakarjuk-e menteni a profilunkat. Kln rthetetlen volt szmomra, hogy mirt nem lehet jtk kzben restartolni? Ha jra akarom kezdeni az aktulis mrkzst, akkor nem elg, hogy vgig kell vrnom tz ablakot, hogy a menbe jussak, mg a fmenbe is vissza kell mennem, hogy betltsem az elz mentst. Az ilyen aprsgtl eltekintve elgedett voltam a menvel, mert a rengeteg belltsi lehetsget, jtkmdot el kellett valahogy rendeznik.
Az els meccs megkezdse eltt rgtn nekiestem az extrk tnzsben, melyeknek nagy rsze kezdetben mg le van zrva, kioldsukhoz teljesteni kell bizonyos feladatokat. Kln plusz pont volt a retro menpont, ahol megnzhettk a fifa jtkok fejldst a kezdetektl. Ezen kvl kaptunk egy kln ide kszlt Eto’o interjt, illetve ms EA Sports jtk elzeteseket. A lezrt rszen hres focistkrl kszlt videkat rejtegetnek.
Ktsgkvl a sima egymeccses jtkoktl nagyobb szrakozst nyjt a manager md, ahol az elz rszhez hasonlan egy 15 ves plyafutst jtszhatunk vgig, annyi klnbsggel, hogy lehetsgeink jelentsen megnvekedtek. Plyafutsunkat a 2005-s v szn indul bajnoksgban kezdjk meg. Kiss furcsa, hogy mr ekkor leszerzdhetnk nagyobb csapatokhoz is, pedig rangunk mg csak egyes szint. Az elz rszben legalbb fel kellett kzdennk magunkat a rangltrn egy msodosztly csapatnl kezdve. Miutn vlasztottunk, egy sokkal komplexebb rendszerben talljuk magunkat, mr-mr olyan rzsem tmadt, mintha nem is foci jtkkal llnk szemben, hanem egy manager szimultorral. Kezdpnznkbl rgtn felvehetnk j szakembereket, akik kpestsknek megfelelen nvelik a csapat tudst tmadjtkban, vdekezsben, kzpplyn, pnzgyi, egszsggyi terleteken. jdonsg, hogy ezttal a stadionunkrt is felels egy szemly, ugyanis ha ezen a terleten fejlesztnk, akkor nvelhetjk a frhelyet. Hamar rjhetnk, hogy ez nagyon is fontos, mivel ezttal a meccsekrt nem egyszeren a vgeredmnytl fgg pnzt kapjuk. Persze szmt, hogy gyzelmet arattunk-e, de fontos, hogy a jegyrakbl mennyi a bevtel. Az rakat hrom fokozaton llthatjuk. rtelemszeren a magas jegyraknak csak rangadkon s dntkn van rtelme, amire a szurkolk kpesek azt is kifizetni. A jtkosokat meccsenknt fizetni is kell, gy a gzsijukat levonjk a bevtelnkbl. Norml esetben ezzel negatvba jvnk ki. Ekkor kell gyeskedni a lehetsgeinkkel. Kevesebbet jtszatjuk a sztrjtkosokat, persze gy nehezebb is lesz nyerni. Klcsnadhatunk bizonyos jtkosokat ms csapatoknak, akiktl gy extra bevtelhez jutunk. Valamint a legfontosabb, hogy a csapatmorl magasan legyen s azzal egytt a szurkoli elgedettsg is. gy ugyanis nagyobb gyzelmi eslyekkel llhatunk a plyra s tbb nz fog belpt is fizetni. Az idegenbeli mrkzsek kivtel nlkl vesztesgesek, ugyanis ekkor nem kapjuk meg a jegyekbl szerzett bevtelt. Szerzdst kthetnk szponzorokkal is, akiknek a szerzdsben lert feltteleknek meg kell felelnnk. Ez lesz az egyetlen stabil bevtelnk, ha nyerni tudunk rendszeresen.
A csapatmorl bevezetse nagyon fontos rsze lett a jtknak, ugyanis az elbb emltettek miatt magasan kell tartanunk. Ez mskpp nem lehetsges, csak ha minden jtkos elgedett. Innentl nem csinlhatjuk azt, hogy a legjobb 11-et kldjk mindig plyra, mert a mrkzs utn a fradt jtkosok elgedetlenek lesznek. gy nagyon fontos, hogy kihasznljuk a cserket, hiszen ezzel pihentethetjk a kezd jtkost, valamint a cserknek is adunk lehetsget.
Idnknt dntsi helyzetbe kerlnk, amikor hrom lehetsg kzl vlaszthatunk. rdemes jl tgondolni a vlaszt, de szerintem legtbbszr ltszik, hogy melyik lesz az idelis. Ezeknek ksznheten nvelhetjk pldul a morlt.
A Fifa2006 irnythatsgra ttrve, azon a vlemnyen vagyok, hogy mint minden fifa, nehz az elejn megszokni. Fleg az a furcsa, hogy kiss lassak a jtkosok, s mg a labda mozgsa is. A menbl azonban felvve gyorsra a jtkot, mris megvltozik, s fizikjt tekintve teljesen realisztikus kpet mutat. Mind cselezs, mind a sima mozgsokat tekintve mr-mr olyan rzsnk van, mintha tv kzvettst kvetnnk figyelemmel.
A legnagyobb meglepets szmomra az AI volt. Sokkal okosabb, mint az eddigi rszekben. Mr nem csak egy alap taktikval tmad, hanem mindig kihasznlja a vdelmi rseket. Ugyanez igaz a vdekezsre is. Ezentl nem mkdik az a taktika, hogy 3 passzal elrekldjk a labdt s a csatrral glt lvnk. A hosszan passzolt labdkat knnyedn elcspik a vdk, gy hosszasan kell jratnunk a labdt s megbontani a vdelmet. Hasonlan a sajt jtkosaink is tbb taktikt ismernek. Vdekezs sorn lesre jtszhatjuk az ellenfelet, vagy terletet vdhetnk, esetleg pressingelhetnk.
A 2006-os Fifa grafikja igen jra sikerlt. Lttam mg a jtk eltt egy elzetes videt, minek ksznheten elkezdtem remnykedni, hogy tnyleg olyan lesz a jtk is. Csaldnom kellett, azrt olyan szinten nincs, de gy sincs okunk panaszra. A jtkosokat, s mg a brkat is tkletesen fel lehet ismerni. A modellek kidolgozottsga, textrzottsga s mozgsuk rendkvl valsghek. A jtkot megszakt kisebb bejtszsok is jl el lettek tallva, igaz van olyan, ami egy az egyben a 2005-ben is lthat volt. Az viszont nveli a hangulatot, hogy a jtkosok veszekednek egymssal egy-egy kihagyott helyzet utn. Ha mg kpkdnnek is, akkor mr teljesen valsgh lenne! A kznsg kidolgozottsga tovbbra is szinten aluli, de vglis igazuk van, jtk kzben senki sem nzi azt, egyedl a visszajtszsoknl feltn.
A hangok teszik teljess a jtkot. A kznsg termszetesen dinamikusan kveti az esemnyeket, a kommenttorokat vgre lecserltk, n szemly szerint mr nagyon untam ket. A mostani kommenttorokat hallva, valamint a jtkot nzve teljesen olyan rzse tmad az embernek, mintha a eurosporton nzne egy kzvettst. Mindezek mell az EA-nl mr szokss vlt ers zenei knlatot kapunk. Ezttal kifejezetten sokat, hogy vletlenl se unjuk meg, radsul minden stlusbl, a rocktl kezdve a drum&bass-ig. Kedvnkre konfigolhatjuk, hogy mely zenket szeretnnk hallgatni.
sszegezve tapasztalataimat, az utbbi vek legjobb fifja lett a 2006. Technikailag hozta a vrhat jtsokat, a megszokott jtkmdok mellett ktsgkvl a manager md a legtsebb, a multiplayer md tovbbra is j idtlts. Szerencsre az arcade stlusrl elmozdul a jtk a szimultor irnyba. Igazbl csak nhny olyan hiba akadt, ami idegest lehet: hinyzik egy-kt szemly bizonyos csapatokbl. Sajnos nem sikerlt megszerezni a jogokat a nevk hasznlathoz. Nha nem reaglnak a jtkosok a parancsunkra, ezzel elvesztik a jtkszert. Mgis ezek az aprsgok nem veszik el a Fifa2006 azon rdemt, hogy az v legjobb foci jtka legyen.
|